KEBABFORUM

Velkommen til Kebabologisk Institutt sitt debattforum.
Trykk HER for å vise debattforumet i FULLSKJERM.

Spørsmål og SvarSpørsmål og Svar   GrupperGrupper   Registrer degRegistrer deg 
 ProfilProfil   Private meldingarPrivate meldingar   Logg innLogg inn 

Trondheimskebabtesten
Side 1, 2  Neste

Nytt emne   Svar på emnet     KEBABFORUM - Forum Hovedside -> Diverse
Les føregåande emne :: Les neste emne  
Forfattar Melding
Helge

InnleggSkrive: fre feb 10, 2006 1:41 pm    Emne: Trondheimskebabtesten Svar med sitat frå dette innlegget

Leste testene av kebabsjappene i Trondheim, og synes det hele var hårreisende - jeg er fullstendig uenig med dommerpanelet der. Jeg kommer derfor til å spise på hver eneste kebabsjappe i Trondheim nå framover våren, og legge ut min egne erfaringer og terningkast her.

Personlig er min favoritt i Norge Bislet kebab i Oslo. Den scorer definitivt høyest på hvor kjapt man får maten, pris på mengde, kjøtt og tilbehør, saus. Kommer nærmest til å bruke Bislet kebab som mal for hvordan ei kebabsjappe skal være, og bedømme sjappene i Trondheim etter dette i terningkast 1 til 6 hvor 6 (selvsagt) er toppscore.

Velkomment til Helges kebabtest!

==============
9. Februar 2006 - 1001 NATT - Olav Tryggvasonsgt. 23

Jeg tok med dama og en kompis på 1001 natt for å sjekke hvordan kebaben der er på dagtid. Må ærlig innrømme at jeg aldri har spist der på dagtid i edru tilstand før. Kom inn klokka 3, og sjappa var tom for folk. Vi bestilte en kebab i pita med 0.4 liter brus hver, og betalte 70 kroner for dette. Det gikk omtrent 7 minutter til vi fikk kebaben servert.

Kebaben bestod av hjemmelaga pitabrød, dönerkjøtt skjært i flak, isbergssalat, løk og hvis saus. Ble umiddelbart imponert over innholdet, siden jeg på forhånd ikke hadde store forventninger. Kebaben smakte godt, kjøttet var saftig, pitabrødet var litt tørt, sausen var god.

Kjøtt: Dönerkjøtt smakte herlig. Saftig og godt. De har valgt å skjære kjøttet i flak istedetfor terninger, som normalt sett kan gjøre kjøttet litt tørt, men det var ikke tilfellet her.
Kjøttvurdering: 6

Pitabrød: Pitabrødet var hjemmelaget og smakte godt, til tross for at det var litt tørt. Mulig han hadde vært litt uheldig på sjappa der. Smaken trekker veldig opp, men tørrheten drar ned.
Pitavurdering: 4

Pitafyll: Pitaen var fylt med dönerkjøtt, isbergssalat, løk og saus. Savna tomat, agurk, mais og mere mere kjøtt!! Sausen trekker opp. Den var nydelig! Godt med løk, men for mye salatblader.
Pitafyllvurdering: 4

Pris pr. mengde: 70 kroner inkluderte et 2/3 fylt pitabrød med 50/50 kjøtt og salatblader og 0.4 liter brus. Pitaen kunne glatt vært fylt opp litt mer, med litt mindre salatblader og mere kjøtt.
Pris pr. mengde-vurdering: 3

Helhetsvurdering: Bra kebab, godt kjøtt og god saus. God smak på pita, men den var litt tørr. Savner andre ingredienser. Koster for mye for det man får. Lang serveringstid.

Terningkast: 4
Til toppen!
Vis profilen til brukaren Send ei privat melding Besøk brukaren sin nettstad
kebab
Site Admin

InnleggSkrive: fre feb 10, 2006 1:56 pm    Emne: Svar med sitat frå dette innlegget

Er i det vesentlige einig med dine kommentarar, men etter fagjuryen sin standard blir det feil å gi 4 stjerner til eit kebabkjøkken som ikkje har større utvalg i råvarer, og som opererer med såpass høge prisar.
Men 1001 er jo eit legendarisk kjøkken - og eit must å ha på merittlista. Cool
Til toppen!
Vis profilen til brukaren Send ei privat melding Send e-post
Helge

InnleggSkrive: søn feb 12, 2006 12:11 pm    Emne: Svar med sitat frå dette innlegget

Egentlig havna de på en terningkast 3 hos meg, men jeg måtte senke krava litt, hvis ikke ville fryktelig mange kebabsjapper fått en ufortjent "høy" ener.

==================
11. Februar - Picnic - City Syd

Bjørn (kompisen som var med på 1001 natt) og jeg var på Picnic på City Syd for å teste kjøpesenterkebaben! Fra før hadde vi smakt kebaben der ute, og den har faktisk ikke vært så ille som en slik bab normalt sett burde være.

Vi kom dit på en lørdag klokken 14, og det var ganske stor pågang på pølseboden deres. Vi bestilte opp 2 kebab med 0.4 liter brus og betalte 75 kroner pr stykk for dette. Fra vi bestilte til vi fikk maten gikk det omtrent 5 minutter.

Kebaben bestod utrolig nok av hatting pitabrød, dönerkjøtt i terninger, isbergssalat, mais, hvitløkssaus og vanlig rød saus. Begge sausene var innkjøpt ferdigvare på flaske. Vi ble spurt om sterkheten på sausen, og bestilte opp medium.

Kjøtt: Dönerkjøtt hadde de i en boks som de tok fram, målte opp riktig kjøttmengde, og steikte dette. Størrelsen på terningene varierte, så de minste bitene hadde en tendens til å være tørre, mens de litt større bitene var av mer saftig karakter. Kjøttet imponerte langt fra så mye som på 1001 natt, men det faktum at det er dönerkjøtt og var i terninger trekker bra opp i min kebabtest! Eneste jeg savna var et mer saftig kjøtt, og at dette ble skjært direkte fra kebabrulletingen og ikke var ferdigskjært og lagt i en boks.
Kjøttvurdering: 4

Pitabrød: Pitabrødet var av type Hatting, den ferdigkjøpte typen man finner i frysedisken på Rema. Det eneste jeg har å si positivt om dette er at pitabrødet ikke var tørt. På den andre siden var det helt smakløst og nøytralt, og størrelsen på dette pitabrødet er heller ikke noe å snakke om. Det faktum at pitabrødet ikke var tørt, er det eneste som gjør at jeg ikke gjør pitabrødet stryk.
Pitavurdering: 2

Pitafyll: Pitaen var fyllt med dönerkjøtt, isbergssalat, mais, hvitløkssaus og vanlig rød kebabsaus. Sausene var greie, men fikk preg av å være ferdiginnkjøpt på flaske. Det mangla løk, agurk og tomat noe som trekker ned.
Pitafyllvurdering: 4

Pris pr. mengde: 75 kroner for kebab og 0.4 liter brus. Pitabrødet var fyllt opp, men ikke toppa. Det virka som det var mye kebab oppi, men det var nok bare pitabrødets lille størrelse som fikk det til å virke som det var mye mat. Pitaen var fyllt halvt om halvt med isberssalat og kjøtt/mais/saus.
Pris pr. mengde-vurdering: 2

Helhetsvurdering: Grei kebab, kurrant kjøtt, OK saus. Mangler litt ingredienser, og burde bytte ut pitabrødet og kutte prisen litt for å score adskillig bedre på kebabtesten min.

Terningkast: 3
Til toppen!
kebab
Site Admin

InnleggSkrive: tir feb 14, 2006 9:30 pm    Emne: Svar med sitat frå dette innlegget

Heisann! Ettersom du virker som ein erfaren kebabeter, kvifor ikkje berre knipse eit bilde, så kan me legge inn reportasjane dine under fagjuryen.
Nye plassar frå Trondheim er gull verdt! Smile Berre å sende over på e-post input@kebabnett.no
Til toppen!
Helge

InnleggSkrive: ons feb 15, 2006 7:19 pm    Emne: Svar med sitat frå dette innlegget

Kan sikkert gjøre det, men uansett skal alle plasser i trondheim testes uavhengig om de har vært testa fra før.

==========
14. Februar - Millenium Kebab - Carl Johans gate

Bjørn og jeg dro ned på Millenium for å teste kebaben der i edru tilstand, noe vi aldri hadde prøvd før. 2 kebab i pita med 0.5 liter flaskebrus ble bestilt opp. Pris: 72 kroner. Fra vi bestilte til vi fikk maten gikk det 5 minutter.

Denne kebaben hadde så langt i testen vært kebaben med flest ingredienser. Hjemmelaga pitabrød, dönerkjøtt, tomat, agurk, isbergssalat, rødsaus (ikke vanlig kebabsaus) og en hvitløkssaus.

Kjøtt: Dönerkjøtt som de hadde en en varmeboks, men var ikke så gammelt. Kjøttet var skjært i strimler, på samme måte som på 1001 natt. Personlig er jeg fan av terninger. Kjøttet var utrolig godt, men fikk litt følelse av at det var kokt, framfor grilla. Kjøttet falt umiddelbart i smak hos testpanelet, men det faktum at det ikke var skjært rett fra rullestaken gjør at den ikke får toppkarakter.
Kjøttvurdering: 5

Pitabrød: Pitabrødet var hjemmelaga og romslig. Det var ikke så mye smak på det og det var litt tørt. Med lav omsetning er det slik man kan forvente, men jeg vil ha det bedre enn dette.
Pitavurdering: 3

Pitafyll: Pitabrødet var fylt med isbergssalat, tomat, agurk, rød og hvit dressing, dönerkjøtt og på toppen en grønn fefferoni/pepperoni. Hva heter egentlig den saken på norsk? Fyllet var hittil best, men det var for mye isbergssalat, men allikevel en grei andel kjøtt. Sausen var ikke noe å skryte av, heller ikke friskheten på grønnsakene, men det var helt greit.
Pitafyllvurdering: 3

Pris pr. mengde: 72 kroner for kebab med 0.5 liter brus er alt for mye. Man kan forsvare denne prisen med at brusen var flaskebrus, men jeg velger å ikke la dette gagne pris pr. mengde-vurderinga. Mengden kebab pr krone var omtrent som på 1001 Natt.

Til toppen!
kebab
Site Admin

InnleggSkrive: ons feb 15, 2006 10:58 pm    Emne: Svar med sitat frå dette innlegget

Grønsaken har to navn på norsk: fefferoni og syltepepper. Kebabologisk Institutt anbefaler det siste... Cool
Til toppen!
Helge

InnleggSkrive: tor feb 16, 2006 6:55 pm    Emne: Svar med sitat frå dette innlegget

Da heter den fra nå av offisielt syltepepper.

========
16. februar - Chaplin - Risvollan

Tja.. hva skal en si. I et nødent øyeblikk ble fristelsen for stor, så jeg og dama svippa bortom Chaplin på Risvollan for å teste kebaben. Dette var så skandaløst at å legge ut en test om det egentlig ikke er verdt det.
Kebaben kom uten brus og kosta 59 kroner.

Kjøtt: Var det dönerkjøtt vi fikk? Jeg er ærlig talt ikke sikker. Det var en slags kjøttfarse med fast konsistens i terninger. Det kunne vært medisterkake for alt det jeg veit. Det smakte hvertfall ingenting.
Kjøttvurdering: 2

Pitabrød: Hatting pitabrød kjøpt i frysern på Rimi. Ikke var det noe spesiell smak, det var sånn passe småtørt og kjipt.
Pitabrødvurdering: 1

Pitafyll: Her er det snåleste. Dette minte meg ikke om en kebab i hele tatt. En slags kjøttmasse, tre tomatskiver(!) og masse masse kinakål. Ja, kinakål! Sausen er jeg mer usikker på, men det var noe tacosaus (tror jeg) og en slags Yogurt-saus. Det smakte ikke vondt, men var ikke spesielt bra heller. Ingenting her som minte meg om kebab.
Pitafyllvurdering: 1

Pris pr. mengde: 59 kroner for testens hittil minste kebab uten brus. Dette er strykkarakter. For dårlig!
Pris pr. mengde-vurdering: 1

Terningkast: 1

Chaplin burde seriøst skamme seg! Fjern kebab fra menyen umiddelbart, eller kall det noe annet.
Til toppen!
Helge

InnleggSkrive: tir feb 21, 2006 3:44 pm    Emne: Svar med sitat frå dette innlegget

ny plass, nye muligheter! Bjørn og jeg dro til byen for å teste sentrumskebaben.

20. februar - Mir Pizza og Kebab - Dronningens gate

Mir er en typisk potensiell godsjappe hvor man skulle trodd det var god kebab å oppdrive. De reklamerer med 20% studentrabatt, men jeg velger å ikke la det telle inn i testen, jeg bare poengterer det. Kebaben kosta 59 kroner, og går dermed inn som testens hittil dyreste, men testens billigste om man regner med studentrabatten som blir 47 kroner for kebaben. De hadde ikke brus inkludert, så man måtte kjøpe det ved siden av på flaske til 20 kroner. Mir var en helt grei plass å spise, men ikke den store kebabopplevelsen pga kjøttet.

Kjøtt: Kjøttet på denne kebaben ødela alt. Det var strimla oksekjøtt, som man har i biffsnadder. Kjøttet var smakløst, seigt, småtørt og kjipt. Det var oppbevart i en varmekasse slik som mange andre plasser, men i motsetning til Dönerkjøtt, holder ikke strimla oksekjøtt seg på samme måte.
Kjøttvurdering: 2

Pitabrød: Pitabrødet var hjemmelaget og stort. Et helt greit pitabrød.
Pitabrødvurdering:4

Pitafyll: Her scorer de småhøyt. Store mengder kjøtt, litt agurk og tomat, noe isbergsalat, mye løk. Med rett type kjøtt hadde kebaben vært perfekt. Sausen var som en slags tynn dressing, noe Bjørn likte, men falt ikke helt i smak hos meg. Det smakte greit, men var ikke kebabsaus.
Pitafyllvurdering: 5

Pris pr. mengde: 59 kroner for en normal mengde kebab i pita. Dyrt men man ble mett. hvis man er student får den glatt en karakter høyere.

Til toppen!
Bjørn
Gjest

InnleggSkrive: tir feb 21, 2006 5:17 pm    Emne: Svar med sitat frå dette innlegget

Hepp! Kompisen til Helge som er med på kebabtestinga her.
Er i det store og hele enig med det Helge skriver, med et lite unntak på den siste plassen (Mir).

Her var, som Helge nevner, kjøttet strimlet oksekjøtt. Ikke at dette er ille i seg selv, men dette var virkelig lagret litt for lenge, seigt og ganske smakløst, og teller såpass mye for min del at jeg vil gi Mir en toer på terningen. Riktignok en sterk toer, men jeg likte virkelig ikke kjøttet. Pitabrødet mitt var også litt tørt og kjedelig, ellers var babben helt kurant.
Til toppen!
Helge

InnleggSkrive: tor feb 23, 2006 11:26 am    Emne: Svar med sitat frå dette innlegget

21. februar - Toscana - Nardo

Toscana er den sjappa som ligger mellom Statoil og Mamoz på Nardo. Godt synlig fra veien. Dette er en restaurant, men den har også take-away-luke, så vi fant ut at en kebabtest av plassen var fornuftig.

Kjøtt: Marinerte biffstrimler. Er dette dugelig kebabkjøtt egentlig? Nei, mener jeg. Som strimla biffkjøtt i pita var det godt. Som strimla biffkjøtt i en kebab, så var det fremdeles godt, men ikke helt kebab. Men hva er egentlig kebab?
Kjøttvurdering: 4

Pitabrød: Pitabrødet blei laga mens vi venta på maten, så den var rykende ferkt. På tross av dette var det litt tynt og sprukket, men det var ganske greit.
Pitabrødvurdering: 3

Pitafyll: Biffkjøtt, isbergsalat, agurk og tomat. Dette var i en slags hvit saus.. rart? Det smakte godt. Det var lite mat i kebaben. Testens minste.

Pris pr. mengde: Kebaben var ganske syk. Jeg åpna pitabrødet, og nederst (omtrent 1/6 av pitabrødet) var fylt med pitafyll. Det var perverst lite. En kombinasjon av testens største pitabrød og en av testens minste kebabfyll gjorde at det virka så ufattelig lite. Det var selve pitabrødet som gjorde meg mett, ikke det som var inni. Som sagt, utrolig mye pitabrød, utrolig lite pitafyll. Med en pris på 65 kroner, går dette inn som testens dårligste.
Pris pr. mengde-vurdering: 1

Terningkast: 2

Det skal sies at hvis penger ikker er et kriterium og du er ute etter en god matrett, var kebaben veldig god. Som kebab for prisbevisste folk er dette en sterk toer.
Til toppen!
Bjørn
Gjest

InnleggSkrive: tor feb 23, 2006 1:40 pm    Emne: Svar med sitat frå dette innlegget

Enda mer kommentarer til Helges testing..

Litt blandede følelser for Toscana her.
Pitabrødet var litt tynt, det var foreløpig dyreste plassen i testen(skal du spise der istedenfor å ta med blir prisen hele 69,-) samt at det ikke var spesielt mye mat..

Jeg fikk heller ikke noen skikkelig "kebab-følelse" av den (litt vanskelig å forklare nøyaktig hva det er), men det vi fikk smakte faktisk veldig godt, og spesielt det marinerte biffkjøttet var glimrende.

Alt for dyrt, men fortsatt godt, altså.

I tillegg kan det nevnes at jeg kjøpte med en kebabrull til min samboer, og den var det litt mer fornuftig størrelse på i forhold til pris, selv om den fortsatt er dyr (85,- take-away, 90,- for å spise der). Samme kjøtt og fyll som i pita(men mer), og lefsa var helt suveren! Skal du spise på Toscana anbefaler jeg glatt denne over kebab i pita.
Til toppen!
kebab
Site Admin

InnleggSkrive: søn feb 26, 2006 9:15 pm    Emne: Svar med sitat frå dette innlegget

Hei igjen Helge!

Det står respekt av din kunnskap om kebab i trondheimsregionen.
Minner igjen om at instituttet er meget interessert i bilder frå plassane, så går dei ut under fagjuryen. På denne måten kan folkejuryen også komme med innspill.

Uansett, fortsett den gode jobben i folkeopplysningens teneste... Smile
Til toppen!
Helge

InnleggSkrive: man mar 06, 2006 6:59 pm    Emne: Svar med sitat frå dette innlegget

Har ikke kamera dessverre. Skal prøve å få det fiksa.. I mellomtiden skal jeg pløye gjennom alt av potensielle kebabsjapper i Trondheim.

Nå er turen kommet til OSKA! Alle testers vinnere. Hva mener Bjørn og Helge om kebaben .. Les videre.

23. februar - Oska - Nedre Møllenberg

På Oska får man kjøpt stor kebab til 76 kroner, og dette var jo selvfølgelig den størrelsen jeg skal ha.

Kjøtt: Kjøttet var marinert biffkjøtt, men smakte mest som seigt kjøtt fra jegergryte. Det var vassete og litt ekkel smak på det. Er dette noe nytt Oska har begynt med? Mener fra før at de hadde godt stekt oksekjøtt i strimler, men dette var egentlig bare motbydelig.
Kjøttvurdering: 1

Pitabrød: ÅÅåå pitabrødet var godt. Dette var saftig, stort, hjemmelaga og godt. Nam nam.
Pitabrødvurdering: 6

Pitafyll: Pitabrødet var fyllt til randen med masse snadder. Sausen var så som så, kjøttet var motbydelig, det var agurk tomat og isbergssalat. Alt i alt greit fyll.

Pris pr. mengde: 76 kroner for en kebab som begynner å se ut som en normal kebab i pita (dvs fryktelig stor i trondheim) er dyrt, men det er positivt med normal (stor) størrelse. Det var heller ikke med brus.

Hadde de kebaben hatt dønerkjøtt og kosta 15 kroner mindre hadde det vært en glatt sekser. Kebaben er verdt å teste, det var bare kjøttet som absolutt ikke falt i smak hos hverken meg eller Bjørn.
Til toppen!
Bjørn
Gjest

InnleggSkrive: tir mar 07, 2006 12:11 pm    Emne: Svar med sitat frå dette innlegget

Kjøttet hos Oska var så dårlig at jeg nekter å spise der igjen.
Det som er så irriterende er at resten var bra (størrelse, pitabrød, grønnsaker, saus), om enn foreløpig høyeste pris i testen.
Til toppen!
Gjest
Gjest

InnleggSkrive: fre apr 07, 2006 3:10 pm    Emne: Svar med sitat frå dette innlegget

Bodd i Trondheim i ca 4,5 år nå og må dessverre konkludere med at det ikke finnes skikkelig god bab der. Skuffende, men sant.
Til toppen!
Vis innlegg frå:   
Nytt emne   Svar på emnet     KEBABFORUM - Forum Hovedside -> Diverse Alle tider er GMT
Side 1, 2  Neste
Side 1 av 2

Gå til:  
Du kan ikkje starte nye emner
Du kan ikkje svare på emner
Du kan ikkje endre dine eigne innlegg
Du kan ikkje slette dine eigne innlegg
Du kan ikkje røyste ved røystingar